Monday, May 24, 2010

Feng Shui


bild lånad av Simplicity

Ända sedan första gången jag hörde talas om Feng Shui har jag tyckt att det är otroligt intressant, och jag slukar allt jag hittar i bokväg om ämnet.
Som slarvmaja är jag brutalt medveten om hur saker runt omkring mig påverkar hur jag mår och jag tror verkligen att energiflöden i hemmet både finns och påverkar en jättemycket.
Och nu har jag äntligen hittat en blogg om BARA detta! (se ovan länk)

Bilden till vänster visar hur energi flödar genom ett rum eller ett hem. In genom dörren och ut genom fönstret. Man ska aldrig ställa möbler DIREKT i energiflödet - Men det är heller inte meningen att energin ska FORSA fram (hur skön energi är det i sjukhuskorridorer?). Grundtanken är att energin ska porla fram som i en bäck genom hemmet.

Det finns en sorts tabell inom Feng Shui som visar energifält i rum/byggnader/hus/lägenheter.Den kallas för Bagua (se bild till höger). Ibland får man trixa lite för att kunna läsa av den:
Ingången till lägenheten/rummet/huset ska vara från den nedre raden. I mitt fall blir den t.ex på nr 8. Sen ibland kanske rummet eller lägenheten är avlång - Då blir tabellen en rektangel istället för en kvadrat.
Baguan gäller både för ett hus/lägenhet i helhet och för varje enskilt rum.

Det som är otroligt intressant är att se Var Du Samlar ditt Skräp? Har du någonstans i lägenheten som du ALLTID eller OFTA samlar dina högar? Skräp och osorterad röra är inom Feng Shui samma sak som stagnerad energi. Om du har problem i något område av ditt liv och kommer in i onda cirklar av negativ energi så kan du omedvetet börja samla ditt skräp i just DEN energizonen. Och då förvärras såklart situationen.

Jag tittade mig precis runt i lägenheten och insåg att i samtliga rum så är det helt SJUKT stökigt precis i Hälsa-zonen.. Återigen slog Baguan huvudet på spiken!

Testa så får ni se!

No comments:

Post a Comment